بزرگداشت استاد ارژنگی

نگارخانه برگ سازمان زیباسازی و نشریه تندیس، مراسم نکوداشت استاد میر مصور (سیدحسین) ارژنگی را برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی، بیست و ششمین نشست پژوهشی هنر ویژه نکوداشت استاد میرمصور (سیدحسین) ارژنگی بعدازظهر سه‌شنبه 9 خرداد ساعت 19 الی 30/20 در محل نگارخانه برگ برگزار خواهد شد و در این مراسم، آقایان نعمت اله کیکاوسی و محمدحسن حامدی کارشناسان هنر معاصر ایران به ایراد سخن خواهند پرداخت و در دنباله یک فیلم پیرامون زندگی و آثار استاد ارژنگی که به همین مناسبت تهیه شده پخش خواهد شد.

براساس این گزارش: پس از پایان این نشست، نمایشگاه آثار، اسناد و عکس‌های استاد ارژنگی پیش‌روی علاقمندان گشوده خواهد که این نمایشگاه تا روز 17 خرداد ادامه خواهد داشت.

استاد میرمصور ارژنگی از نقاشان پر آوازه معاصر در سال 1260 شمسی در شهر تبریز و در یک خانواده اهل هنر به دنیا آمد، نسب خانوادگی او به «آقا میرک تبریزی» از نقاشان بزرگ عهد صفوی می‌رسید. پدرش «سیدابراهیم میر» نقاش صاحب نامی در شهر تبریز به شمار می‌آمد او از اولین کسانی بود که نقاشی را در شهر تفلیس آموخته بود.

میر مصور پس از کسب آموزه‌های هنری نزد پدر در هفده سالگی راهی تفلیس و سپس اروپا شد و آموزه‌های هنری خود را تکامل بخشید.

میر مصور پس از بازگشت، از جانب استاد کمال‌الملک بانی تأسیس و مدیر مدرسه صنایع مستظرفه تبریز شد و سالها در این سمت خدمت نمود.

میر مصور در سال 1307 به تهران فراخوانده شد و در اداره باستانشناسی و موزه ایران باستان زیر نظر آندره گدار مشغول به خدمت گردید.

استاد میر مصور ارژنگی پس از عمری تلاش و خلق آثار جاودانه در سال 1342 شمسی دارفانی را وداع گفت.

از وی آثار ارزشمندی نظیر شمایل امیرکبیر (محفوظ در کاخ موزه گلستان) و حمله نادر (محفوظ در مجموعه نادری مشهد) بر جای مانده است. از شاگردان معروف استاد ارژنگی می‌توان به آقایان اصغر و جعفر پتگر اشاره کرد.

منبع خبر : روابط عمومی سازمان زیباسازی - TANDIS

کد: 1277
گروه: گروه اول
نویسنده خبر: کاربر آوام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد