مینیمالیسم در طراحی لوگو- گرایشی خلاقانه یا تنبلی در طراحی؟

ایده‌ی طراحی لوگوهای مینیمال از هنر مینیمال گرفته شده است، که شامل کاستن اجزای طراحی به کمترین و ساده‌ترین شکل بیانی آن است. مینیمالیسم در طراحی لوگو، که از طرف بسیاری از طراحان به عنوان گرایشی محبوب و خلاقانه مورد ستایش قرار گرفته، امروزه خیلی مورد توجه است. طراحان از هر نسلی این شعار را دستمایه‌ی طراحی خود کرده‌اند "سادگی بهتر است". ولی اجازه دهید لحظه‌ای صادقانه فکر کنیم... آیا این واقعا بهتر است؟ یا آیا ما فقط تلاش می‌کنیم از وقت گذاشتن برای طراحی بگریزیم؟

.

قبل از هر نتیجه‌گیری عجولانه‌ای، بگذارید روشن کنم که هدف من کم ارزش نشان دادن مینیمالیسم نیست. آنچه که می‌خواهم از همکارانم در زمینه طراحی لوگو بپرسم این است که آیا واقعا استفاده از این سادگی بر اساس نیاز و با تفکر انتخاب شده است؟ یا اینکه حقیقتا از کار فرار می‌کنیم؟

چرا مینیمالیسم را امری بدیهی می‌پنداریم؟
گاهی اوقات، طراحان لوگو استفاده از مینیمالیسم را بهانه‌ای برای فرار از تلاش و سخت کوشی قرار می‌دهند. به بیان دیگر، آنها زیر بار کار کردن برای یک پروژه‌ی طراحی لوگو نمی‌روند. در موارد کمی هم طراحان یک طراحی نیمه کاره‌ی لوگو را به عنوان لوگوی مینیمال ارئه می‌کنند که به شدت ناخواسته و نامطلوب است. از میان دلایل زیادی که طراحان برای بهره از مینیمالیسم در طراحی بیان کرده‌اند، برخی در زیر آمده است:
-   در حال حاضر، داغ ترین مد بازار است.
-   درک لوگوهای مینیمال، برای افراد ناشی آسان است.
-   ما نمی‌خواهیم که مخاطبان مورد نظر را گیج کنیم.
-  سادگی همیشه بهتر از تلاش برای خلاقیت است.

ولی بیایید کمی صادقانه برخورد کنیم... آیا این دلایل به اندازه کافی قانع کننده هستند که از مینیمالیسم استفاده کنیم؟ آیا این دلیل واقعی استفاده‌ی ما از سادگی در طراحی لوگو است؟ یا آیا داریم مسیر ساده‌تر و امن‌تر را برمی‌گزینیم تا از اضافه کاری برای یک پروژه بپرهیزیم؟ نگاهی به برخی از این لوگوهای الهام بخش که نمایانگر مینیمالیسم هستند بی‌اندازید و خودتان قضاوت کنید.
حالا شما چه فکر می‌کنید؟ آیا مینیمالیسم واقعا یک گرایش موفق در طراحی لوگو است؟ یا به طور کلی این گرایش در جامعه‌ی طراحان توسط عده‌ای مورد سوءاستفاده قرار گرفته است؟

منبع: انجمن صنفی طراحان گرافیک


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد