نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی اکو

نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی اکو در سه شاخه‌ی عکس، گرافیک و کاریکاتور، فروردین ماه سال ۱۳۹۱ در تاجیکستان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه عکاسی زوم نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه اکو، موسسه فرهنگی اکو با هدف تبادل تجربه‌های هنری میان هنرمندان معاصر با تاکید بر زمینه‌های هویت فرهنگی در آثار هنرمندان معاصر جهان به‌ویژه ده  کشور عضو اکو ، نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی اکو را برگزار می‌کند.

  موضوع این جشنواره، جشن جهانی نوروز، مراسم و آیین‌های نوروزی است. اما آثار هنرمندان معاصر دیگر کشورهای جهان نیز که در ارتباط با موضوع این جشنواره باشند، پذیرفته می‌شوند.

«نوروز» از جشن‌های باستانی کشورهای عضو اکو (افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان(، برخی از بخش‌های کردنشین عراق، ترکیه، سوریه و حتا زنگبار واقع در آفریقای شرقی و نیز مصر است.

توجه به تجربه‌های تصویری هنرمندان در آیین‌های نوروزی زمینه مناسبی است برای ارتباط فرهنگی و تحکیم دوستی میان کشورها و آگاهی از سنت‌های باشکوهی که پیشینیان، به یادگار گذارده‌اند.

شورای سیاست‌گزاری و برنامه‌ریزی جشنواره را کامبیز درم‌بخش، ابراهیم حقیقی، امراله فرهادی، سیف‌اله صمدیان و آرش برادران امینی تشکیل داده‌اند؛ دکتر حجت‌اله ایوبی، رییس شورای برگزاری است.

جشنواره در سه بخش عکس، طراحی گرافیک (پوستر) و کاریکاتور تدارک دیده شده و محل برگزاری نخستین دوره‌ی جشنواره، تالار فلارمونیک دولتی تاجیکستان در شهر دوشنبه، جمهوری تاجیکستان (کشور منتخب برگزاری جشن نوروز سال ۱۳۹۱) خواهد بود.

این نمایشگاه بهصورت کامل و یا گزیده‌ای ازآثار در کشورهای عضو اکو یا دیگر سازمان‌ها و کشورهای درخواست کننده به‌نمایش گذاشته خواهد شد.

جایزه نفرات اول تا سوم در هر بخش  علاوه بر تندیس ویژه و دیپلم افتخار موسسه فرهنگی اکو، به‌ترتیب ۳۰۰۰ ، ۲۵۰۰ و ۱۵۰۰ دلار است. همچنین به انتخاب هیات داوران هفت اثر برگزیده انتخاب و به هر یک از ایشان،  لوح تقدیر موسسه فرهنگی اکو به‌همراه  ۱۰۰۰ دلار اعطا می‌شود.

همه آثار راه یافته به نمایشگاه، در مجموعه‌ای نفیس چاپ خواهد شد که به‌همراه گواهی شرکت در جشنواره به هر کدام از صاحبان آثار راه یافته اهدا می‌شود.

این جشنواره سه دبیر دارد؛ در بخش عکس، سیف‌اله  صمدیان، در بخش طراحی گرافیک (پوستر) امراله فرهادی و در بخش کاریکاتور، کامبیز درم‌بخش.

هیات انتخاب و داوری  آثار بخش عکس را مریم زندی و  فرزاد هاشمی از ایران و  زائور دَخته از تاجیکستان،  آثار بخش پوستر را ابراهیم حقیقی و ساعد مشکی از ایران و صادق قرهمصطفی از کشور ترکیه و آثار بخش کاریکاتور را حسن کریم‌زاده و جمال رحمتی از ایران و المان میرزایف از جمهوری آذربایجان تشکیل داده‌ داده‌اند.

علاقمندان به شرکت در نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی اکو می‌توانند از روز دوشنبه ۱۹ دیماه جاری، برای ثبت نام، تکمیل فرم شرکت و دریافت کد ره‌گیری برای آپلود تصاویر به سایت رسمی جشنواره www.ecieco.org مراجعه کنند.

آخرین مهلت آپلود در سایت جشنواره آثار یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰  اعلام شده است.

دبیرخانه مرکزی نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی اکو، در تهران، خیابان موحد دانش (اقدسیه)، خیابان بوستان، کوچه ناز، پلاک یک واقع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد